lunes, 16 de julio de 2012

LIBERA (Libre, abierto)

1. Povanta iri laŭ sia plaĉo, ne haltigite de baroj: /Que puede ir a su gusto, no siendo detenido por barreras:
  • Mi lasis la hundon libera en la korto. /Dejé al perro libre en el patio.
  • Tute libera, kiel birdo aera. /Totalmente libre, como pájaro en el aire.
  • Pli bona pano sen butero, ol dolĉa kuko sen libero. / Mejor un pan sin mantequilla, que un dulce pastel sin libertad.
  • Seka panpeco, sed en libereco. /Un pedazo de pan seco, pero en libertad.
  • Ne insultu mizeran, ne moku malliberan. /No insultes a un miserable, no te burles de un esclavo.
  • Li finis sian tempon de mallibereco. /Él terminó su tiempo de reclusión.
  • Ili perforte min malliberigis! / ¡Ellos me encerraron a la fuerza!
2. Povanta agi laŭ sia volo, ne malhelpate de socia, morala regulo: /Que puede obrar según su voluntad, no entrabado por norma social, moral:
  • Vivu mizere, sed vivu libere! / ¡Vive en la miseria, pero vive libre!
  • Antaŭparolo liberigas de postparolo. /Un prólogo libra de una conclusión.
  • Liberulo iras, kien li deziras. /Un individuo libre va adonde él desea.
3. Politike sendependa: /Políticamente independiente:
  • Mi estas libera civitano, kiu havas siajn rajtojn! / ¡Soy un ciudadano libre que tiene sus derechos!
  • Oni liberigis ŝin el sklaveco. /La liberaron de la esclavitud.
4. Kapabla memstare pensi: /Capaz de pensar independientemente:
  • Mi sentas min libera. /Me siento libre.
5. Kapabla moviĝi sen baro, sen ĝeno: /Capaz de moverse sin barrera, sin estorbo:
  • Li kapablas liberan elparoladon de la lingvo. /Él es capaz de una pronunciación libre de la lengua.
6. Disponebla, neokupita: /Disponible, no ocupado:
  • Ĉu la seĝo estas libera? / ¿La silla está libre?
  • Finfine mi liberiĝis de tiu teda gasto. /Por fin me liberé de ese fastidioso huésped.
7. Ne prezentanta barojn, malhelpojn (se paroli pri spaco aŭ tempo): /Que no presenta barreras, impedimentos (si se habla de espacio o tiempo):
  • Ni flugis en la libera aero. /Nosotros volamos en el aire libre.
  • Sola vojo libera al la fundo rivera. /Único camino libre al fondo del río.
8. Ne submetita al specialaj leĝoj, difinitaj kondiĉoj: /No sometido a leyes especiales, condiciones definidas:
  • La eniro en la koncerton estas libera (senpaga). /La entrada al concierto es libre (gratis).
9. Senigita je, ŝirmita kontraŭ: /Despojado de, resguardado contra:
  • Dum miaj ferioj mi volas esti libera de ĉiuj zorgoj. /Durante mis vacaciones quiero estar libre de todas las preocupaciones.

No hay comentarios.: